Wednesday, January 12, 2011

Wawancara Merdekareview bersama Anwar

Episod 1
Prinsip Raja Berperlembagaan
Anwar: Sultan perlu dapatkan nasihat MB


"Kalau kita pilih untuk mempertahankan institusi Raja berperlembagaan, institusi Raja itu mesti dimuliakan. Kalau tidak institusi itu tidak ada kesan. Tetapi ia tidak bermakna kuasa itu berbalik kepada Raja. Ini tahun 2010, ia tidak masuk akal untuk rakyat dipinggirkan."

Episod 2
Anwar kehilangan detik saat terbaik
selepas kegagalan rancangan 16 September?


"Kamu dah struggle lama, kadang-kala susah, pressure, duit tak ada, macam-macam. So saya tak tahu apa yang sebenarnya. Tapi saya tengok, masalah hutang, kena charge mahkamah, ada hukum. Kemudian kalau kamu masuk saja, terus... semua settle! Sangat menarik dalam negara ini...,"

Episod 3
Tumpu kepada soal dasar dan PR:
Anwar jawab punca tak tanding Presiden


"...Cuba kamu tanya pimpinan parti, siapa yang tak mahu (saya jadi Ketua Umum)? Saya pergi setiap negeri. Kamu lihat, persepsi orang kata mahu Anwar jadi Presiden. Tapi saya tengok di negeri, tak ada. Dia cakap, "Tak payah, Dato..." Kebanyakan anggota, kebanyakan mereka yang tahu dalaman parti, mereka kata, "Tidak, tidak, tidak, kamu harus tumpu untuk memimpin gerakan ini, kamu tidak harus jadi Presiden dan (terseret) dengan semua yang ini..."

No comments:

Post a Comment