Thursday, September 17, 2009

Bicara Soal Kemiskinan


Kegembiraan apa jika hidup dirundung malang.
Terus terusan.
Usahaku tak pernah berhasil. RSering rebah dipertengahan.
Warisan kedua ibu bapa ku akan aku wariskan pula kepada anak anak aku.
Malang sekali hidup bersama dunia bertuhankan Ringgit.
Aku sudah tiada daya.
Anak anak aku.
Malang nasib mu.

Tidak tahu mengapa.
Malam ni aku terkenang manusia manusia miskin. Apa persiapan mereka di hari raya nanti.
Apa anak anak mereka sedang lakukan tatkala rakan rakan sebaya bergembira - Adakah mereka ada kawan? Sight.

Ingin sekali menjengok mereka. Ingin sekali merasa perit pedih hidup mereka. Merasa denyut jantung mereka. Adakah aku tahan? Aku tidak tahu. Sebak ku tak tertahan jika melarat itu anak anak yang masih kecil.

Doaku yang selalu aku baca dan aku aminkan "walijami il muslimin wal muslimat...." akan aku khususkan pada manusia manusia pilihan Allah ini.




No comments:

Post a Comment