Thursday, September 10, 2009

Himpunan Anti ISA



Kami berkumpul di Surau Mujahiden dalam jam11am. Bertolak ke Stesyen Komuter UKM dengan Avanza Daud. Photo sebelah tu masa tengah tunggu komuter. Tema pakaian merah dan/atau hitam.
Pagi tu KTM ada sikit untung. Gerabak tempat kami masuk dah ada demonstator2 anti ISA. Suasana boleh kata meriah jugak.
Sampai KL dah dekat Zohor. Usaha kami ke Masjid Negara(MN) melalui tempat store KTM sedikit terhalang sebab disekat oleh Polis. Heh... tak dapat lalu situ jalan lain banyak. Pendek cerita kami dapat pergi berkumpul di MN.
Sampai MN ... ramainye polis. Nampak macam polis baru habis latihan. Nak masuk MN untuk solat kena check dulu. Sesekali dengar TAKBIR dilaungkan. Huh... semangat, semangat.
Masuk solat zuhor - MN yang luas tu hampir penuh. Yang meremangnya masa Imam baca doa (aku pun tak tau doa apa, tapi yang pasti doa bekenaan kezaliman) dan para makmum mengamimkan doa. Bergema beb. Habisje doa. Tiba tiba terdengar TAKBIR ALLAHUAKBAR.
Fuh.
Master Chief hari tu adalah Dr Hatta Ramli.
Ramai mana yang datang boleh tengok gambar kat atas kanan. Tu pun diambik kat bahagian tengah badan, bukan kat kepala.
Sampai kat Bank Negara (Flyover), kami disekat - kelihatan 2 trucks water cannon dengan 5-7 penembak bom asap. Kami berenti. Para pimpinan berbincang - nak rempuh ke nak berundur cari laluan lain. Tiba-tiba sekumpulan demontrators datang dari arah Stesyen Putra. Pihak polis terkepung. Kiri, bukit. Kanan, sungai. Depan, demonstrator dari MN. Belakang, demonstator dari Masjid Jame'(?). Kelihatan kami menguasai keadaan. Tapi...sekali dia lepas bom daaa. Berterabur demonstrator MJ lari selamatkan diri. Kemudian pimpinan arahkan kami berundur. Cari laluan lain. Berundur.
Huh....rupanya kami pun juga telah dikepung oleh polis. Ada yang panjat bukit. Ada yang terjun flyover. Pedih, pedih hidu asap acid jahanam UBN.
Cubaan kami untuk bergabung dengan demonstrator dari SOGO tidak berjaya. Memo yang cuba dihantar pada Agung juga tidak berjaya diserahkan.
Penat. Letih. Lenguh. Bimbang - Tak apa.

Mansuh ISA.
Matlamat kami.
Dengar cerita
Ada lagi.
Kali ini
Pastikan jadi.


No comments:

Post a Comment