Monday, June 13, 2011

Negara berkebajikan dengan rujukan sirah Rasululullah SAW

Apabila Rasulullah sampai ke Madinah, baginda disambut sebagai ketua untuk kota itu. http://4.bp.blogspot.com/_gM82XoL2QtY/S_N9RovoWKI/AAAAAAAAASA/FOUPj8sVMMM/s1600/buku+sirah+001.jpgIni disahkan melalui baiah yang diberikan oleh sebahagian penduduk Madinah sebelum baginda berhijrah lagi. Tidaklah semua penduduk memberi sokongfan kepadanya. Tetapi kaum Ansar iaitu penduduk utama Madinah yang tidak mempunyai ketua memberikan baiah itu.

Ketika itu, penduduk Madinah memang mencari seorang ketua. Rasulullah SAW dilihat sebagai tokoh yang layak. Sebagai seorang dari kaum Quraisy kota Mekah, sudah tentu baginda dilihat memiliki ciri-ciri krpimpinan daripada suku yang merupkan elit pemerintah di Mekah.

Di Madinah ketika itu, tidak dapat dilihat adanya mana-mana tokoh yang cukup kuat untuk menjadi ketua bagi seluruh penduduknya. Perbalahan akan berlaku jika mana-mana individu dipilih.

Walaupun Rasulullah SAW dianggap sebagai pembangkang di kota Mekah, tetapi kaum Ansar menerima ajaran Islam, melalui kenabian Muhammad SAW lebih-lebih lagi yakin dengan akhlak baginda.

Sokongan padu kaum Ansar terlihat apabila masing-masing berebut-rebut supaya Rasulullah SAW jadikan rumah mereka sebahagian kediaman baginda. Di mana Rasulull;ah SAW akan tinggal di madinah maka itulah akan menjadi ekdiaman rasmui ketua kota Madinah.

Kalau dari segi pentadbiran, kediaman Rasulullah SAW itu kelak adalah seperti istana tempat seseorang bersemayam atau kediaman presiden sesebuah republik. Namun Rasulullah SAW membawa sikap dan cara politik berbeza daripada mana-mana kerajaan yang ada, baik empayar Rom mahupun Parsi, atau pemerintahan Quraisy di Mekah.

Orang Yahudi Madinah yang duduk di pinggir kota tidaklah sepenughnya menyokong Rasululullah SAW sebagai ketua kota Masdinah. Mereka hanya memerhatikan ketika itu. Namun kaum yang menentukan siapa ketua di kota itu adalah Ansar, jadi mereka kena akur.

Dengan kebijaksanaan Rasulullah SAW, baginda meminta supaya dibenarkan saja untanya berjalan hingga ia berhenti. Di mana unta itu berhenti, maka di situlah akan dijadikan tapak kediaman Rasulullah SAW. Baginda telah menggunakan diplomasi dan memelihara perasaan individu-individu Ansar.

Akhirnya unta Rasulullah SAW berhenti dan dudukdi satu tempat. Maka di situlah Rasulullah SAW menetapkan kediamannya. Rumah Rasulullah SAW hanyalah bilik kecil. Memanglah kota Madinah tidaklah besar dan penduduknya tidaklah ramai. Kedudukan Rasulullah SAW di situ seperti datuk bandar atau penghulu suatu penempatan. Madinah bukanlah sebuah negara atau kerajaan. Tetapi Madinah adalah sebuah kota yang merdeka dan tidak tertakluk kepada mana-mana pemerintah.

Maka langkah pertama Rasulullah SAW adalah menetapkan satu ruang untuk baginda bekerja. Maksud bekerja di sinilah ialah solat, menjalankan pemerintahan dan mengajar. Istilah bekerja yang digunakan adalah amal. Jadi kesemua itu adalah amal ibadat, Solat, politik dan berdakwah.

Maka satu ruang empat segi diperuntukkan. Kaum Ansar dan Muhajirin bekerjasama membina tembok keliling ruang empat segi yang hendak dijadikan masjid dan rumah Rasulullah SAW. Tentunya kesemuanya daripada derma kaum Ansar kerana masa itu harta Muhajirin bukan saja ditinggalkan di Mekah tetapi telahpun dirampas oleh kaum Quraisy. Masjid Rasulullah SAW ini menjadi pusat pentadbiran Madinah serta merupakan wakaf bagi umat Islam.

Selepas masjid dibina, maka langkah pertama ialah memanggil orang supaya berhimpun untuk melakukan solat berjemaah. Maka Bilal menjadi muazzin dan kaedah ditetapkan bagaimana hendak memberitahu orang ramai tentang panggilan untuk solat. Apa yang jelas umat Islam mesti berbeza daripada Yahudi dan Nasrani. Penggunaan alat tiupan dan loceng ditolak, sebaliknya digantikan dengan suara manusia.

Berbanding dengan suara manusia, alat tyiupan dan loceng lebih jauh kedengaran. Tetapi Rasulullah SAW menerima cadangan supaya azan iaitu panggilan menggunakan suara adalah yang paling seusai sebagi cara Islam. Secara tidak langsung, Islam mengutamakan kaedah manusiawi daripada teknologi. Islam juga mengutamakan bahasa dengan perkataan yang mempunyai erti datripada hanya bunyi alat-alat.

Setelah menjadi ketua Madinah, perkara utama yang perlu diselesaikan ialah kebvajikan penduduk-penduduknya. Apabila Madinah sudah memiliki seorang ketua yang amat berkaliber, ia juga perlu tanggung kaum Muhajirin yang sudah kehilangan segalanya di Mekah. Bagaimanakah cara untuk menyara mereka?

Umumnya Madinah adalah kota pertanian di mana penduduk-penududknya memiliki ladang-ladang yang kemudian hasilnya dijual di pasar. Itulah harta mereka. Se3dangkan orang Quraisy Mekah adalah kaum berdagang yang mempunyai kabilah dan berniaga hingga ke Syam. Tentulah orang Muhajirin ini tidak mahir dalam peladangan.

Rasulullah SAW menyelesaikan masalah ini dengan mewujudkan konsep ummah dan perpaduan ummah. Suku kaum dibenamkan. Asabiyah dityolak. Tidak ada kaum Quraisy, Aus, Khazraj, Ansar atau Muhajirin. Sesiapa umat Islam adalah bersaudara. Namun begitu perpaduan ini perlu dibuat secara teratur dan bukannya asal usul keturunan hilang begitu saja. Dalam Islam, susur galur keturunan adalah penting kerana ia menentukan pembagaina harta melalui faraid.

Cumanya kebajikan penduduk Madinah disusun melalui persaudaraan islam. Seorang Ansar diwajibkan mengambil seorang Muhajirin sebagai saudara. Saudara itu adalah bertaraf seperti adik beradik. Maknanya Ansar mesti membantu saudaranya dari segi makan, pakaian, tempat tinggal dan keselamatan.

Untuk jangka pendek bolehlah tetapi kaum Muhajirin tentu berasa tidak mahu membebankan saudara-saudara Ansarnya. Mereka mahu memperoleh kembali harta yang mereka rampas oleh kaum Quraisy, serta selanjutnya mahu kembali berdagang ke Syam. Maka berlakulah Perang Badar. Ia merupakan suatu peperangan menuntut keadilan demi kebajikan umat Islam di Madinah.

1 comment:

  1. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete