Friday, November 27, 2009

Nur Kasih - Persepsi aku

Tahniah pada penulis skrip, pengarah drama, cameraman yang shoot sudut yang cantik cantik, tahniah pad semua para pelakon drama 'Nur Kasih' dan semua crew drama ini.

Tahniah pada TV3 suku kerana berjaya mencapai rating penonton yang tertinggi setakat ini. Dengarnya leboh 3 juta dan malam ni dianggarkan 5 juta lebih.

Tahniah juga kerana dengar-dengarnya drama ini akan difilemkan. Kalau dah drama 5 juta yang tengok, filemnya kemungkinan besar akan menjadi super box office lah.

Tahniah sekali lagi kerana membuat aku terpacak depan TV dan mengikuti jalan ceritanya walau tak semuanya. Sampaikan anak aku yang 2 tahun lebih dah kenal Adam dan Nur Amina. Hebat juga penangan Nur Kasih pada keluarga aku.

Kenapa Nur Kasih agaknya?
Secara peribadi pertama kali aku menonton drama ni, aku tertarik dengan teknik penggambarannya. Suasana, cahaya, warna, latar belakangnya - sungguh menarik. Itu daya penarik pertama untuk aku terus menonton dan mengamti jalan ceritanya. Tak sangka, ianya lain dari lain walau mungkin ceritanya adalah cerita biasa - bertemakan cinta tiga segi namun diolah dengan begitu menarik.

Tapi itu hanyalah sekadar cerita tidak lebih dari itu. Walau mungkin ia membawa kesan besar (sementara masih panas dan dimainkan media) kepada para penonton tapi rasanya tidak kepada kebanyakan pelakon-pelakon drama Nur Kasih. Aku boleh membayangkan antara kata kata yang biasa kita semua dengar "kami melakukan yang terbaik dengan watak yang diberikan kepada kami" Itu sahaja. Jika tiba tiba Nur Amina diberi watak sebagai perempuan murahan ayat pendinding mereka adalah sama. Watak sahaja, bukan diri yang sebenar.

Melihat Utusan Malaysia (Free punya - tiba tiba ada kat atas pagar rumah aku - heh, UMNO punye keje la ni) terpampang gambar kecil Nur Amina tanpa ada apa apa menutup kepalanya. Minta maaf, hormat aku pada "Nur Amina" hilang ghaib entah kemana.

Sehabis saja drama jam 10pm tadi, ada satu drama lain. Maknya Nur Amina pulak. Bullshit.


No comments:

Post a Comment